zoe-in-nederland.reismee.nl

Nog maar vijf weken!

Op moment van schrijven is over precies vijf weken de laatste schooldag voor Zoé en daarmee haar programma in Nederland officieel ten einde. Vijf weken, dat klinkt nogal anders dan nog een paar maanden! De realisatie dat het zo rap gaat, zit er bij Zoé ook goed in. Ze merkt regelmatig op dat de tijd zo snel gaat en dat ze nog van alles wil doen. Gelukkig staat er ook nog genoeg op het programma, dus de laatste weken zullen zeker niet alleen maar in een vlaag van huiswerk en herfstweer voorbij gaan.

Over de herfst gesproken, de korte dagen en regen vallen Zoé soms wat zwaar. Ze moet zo wennen dat het vroeg donker is dat je zou denken dat het slechts een paar honderd kilometer naar het zuiden toch echt al anders is qua licht in de herfst en winter. Of zou ze zich nu wat bewuster zijn van hoe dingen gaan omdat ze in een andere omgeving is?

Behalve dat het even wennen is aan het nieuwe licht-donker ritme van de Nederlandse herfst, heeft Zoé haar eigen ritme in haar Nederlandse leventje goed te pakken. School neemt natuurlijk nog altijd een overgroot gedeelte van de tijd in beslag. Hoewel ze er niet altijd heel warm voor loopt, haalt ze goede cijfers en pikt ze er nog wel ‘t één en ander mee qua taal en kennis van bepaalde vakken.

Wat wij wel missen, is het sociale deel van school dat je op den duur wel zou verwachten. We hebben tot nu toe één klasgenootje gezien een keer in de eerste maand na een schoolfeest toen Zoé de volgende ochtend werd thuis gebracht. In de herfstvakantie is ze met datzelfde klasgenootje in Utrecht geweest en met een ander klasgenootje wier naam we weleens horen is ze naar de bioscoop geweest. Maar daarnaast is er nog nooit iemand bij ons thuis geweest en is Zoé nog nooit bij iemand anders thuis geweest. Ook is ze altijd tien minuten tot een kwartier na schooltijd thuis, waardoor wij niet anders kunnen dan concluderen dat er geen sociale activiteit is naast de verplichte school uren.

Zoals we eerder hebben geschreven, heeft Zoé een aantal keren aangegeven dat ze het lastig vond contact te maken op school. We hebben ook best een paar keer stevige gesprekjes met haar gehad over dat ze vooral als nieuwkomer zelf ook zal moeten investeren. Toch denken we dat het feit dat haar jaargenoten serieus met hun eindexamen voorbereidingen bezig zijn terwijl school voor Zoé “gewoon school” is, niet helpt met op één lijn liggen met elkaar. Daarbij zijn haar klasgenoten één tot twee jaar jonger en ook dat blijkt in praktijk toch echt een te groot verschil op deze leeftijd. We vinden het jammer dit te moeten concluderen omdat school zo’n groot deel van het programma uit maakt.

Waar Zoé gelukkig wel een fijne aansluiting heeft gevonden, is de scouting groep. Zoals eerder verteld, is iedereen in die groep 18+ en zijn het studenten van een universiteit waarvan Zoé affiniteit met de opleidingen heeft. Met de scouting groep heeft ze bijna elke week wel een bijeenkomst en doet ze in de weekenden regelmatig allerlei extra activiteiten. Zo zijn ze het laatste weekend van de herfstvakantie op hike geweest en pas geleden een weekend op fietsen en kamperen met hartstikke leuke activiteiten zoals de film De Nieuwe Wildernis bekijken, een kasteel bezoeken, fikkie stoken en allerlei andere typische scouting dingen doen.

Scouting helpt ook om Zoé wat zelfstandiger te maken, vinden wij. In het begin brachten en haalden we haar nog, maar langzaamaan hebben we dat veranderd naar brengen en halen naar de bus tot dat ze nu alles zelf regelt om daar te komen en weer terug, ook bij de weekend activiteiten. We willen veel voor haar doen, maar haar ook leren hoe je dingen uit zoekt met openbaar vervoer en bijvoorbeeld fietsroutes. En voor scouting is ze gemotiveerd genoeg om er daadwerkelijk werk van te maken, dus ze boekt in dat allesgoede vooruitgang.

Naast scouting gaat Zoé sinds enkele weken elke maandagavond naar een boetseer cursus. Ze wilde graag wat creatiefs doen, dus na een kleine zoektocht kwamen we uit op deze cursus in één van de buurtcentra bij ons in de buurt. Ze is nu een paar keer geweest en vindt het erg leuk. We hebben nog geen kunstwerkjes mogen aanschouwen, maar binnenkort zullen er een paar klaar zijn, dus we zijn heel benieuwd!

Dus dit is zo’n beetje Zoé’s vaste ritme bij ons. Daarnaast doen we natuurlijk van alles aan toeristische en minder toeristische dingen om haar Nederland en de gewoontes hier te laten zien. Zo zijn we op diverse familie bezoekjes geweest, heeft ze een eerste verjaardag van de zoon van een vriendin meegemaakt, hebben we tamme kastanjes geraapt en er wat lekkers van gemaakt en heeft ze allerlei Nederlands typisch voedsel gegeten.

Daarnaast hebben we tijdens de herfstvakantie extra tijd genomen voor twee dagexcursies. Allereerst móest Zoé natuurlijk Amsterdam uitgebreid gezien hebben. En dat heeft ze geweten! Uren wandelen door Amsterdam werd ‘t, langs super bekende plekken en wat minder bekende, maar net zo mooie of interessante locaties. Dingen als een draaiorgel, de grachten, de raam-prostituées, allerlei architectuur, Waterlooplein en koffie, heel veel koffie, Zoé heeft ‘t gezien en zich er over verbaasd en/of er van genoten. Die koffie, daar verbaast ze zich erg vaak over, in haar ogen drinken Nederlands echt VEEL koffie. Lekker hoor! Zoé houdt ‘t echter vooralsnog bij thee ;) .

Naast een bezoek aan Amsterdam hadden we ook nog een lange herfstwandeling gepland door een natuurgebied niet ver bij ons vandaan. De wandeling ging op basis van een hele verzameling “geocaches” die in dit gebied verstopt ligt. Voor degenen onder de lezers die geen idee hebben wat dat zijn, is deze website misschien leuk eens te bekijken voor wat uitleg:http://www.geocaching.nl. We zijn van een uur of half elf ‘s morgens tot een uur of half vier bezig geweest in een prachtig gebied met bos, hei, heuvels, moerasachtig gebied, prachtige uitzichten, schapen en een heel grote groep andere mensen die op jacht waren naar de geocaches... Sinds deze dag denkt Zoé dat iedereen in Nederland aan deze hobby doet ;) . We hadden enorme mazzel met het weer en de omgeving was prachtig in herfstkleuren, dus we hebben er van genoten.

Tot zo ver zo’n beetje onze activiteiten en verhalen van de afgelopen periode. In het verschiet liggen nog een rondleiding op een biologisch dynamische woongroep en bedrijf van onze familie, een Sinterklaas activiteit georganiseerd door Travel georganiseerd, een stel films kijken, wat familie bezoekjes, zelf Hollandse erwtensoep maken met één van de oma’s, een kerstgala op school en allerlei scouting activiteiten, en natuurlijk het Nederlandse dagelijkse leven ondergaan. Nog genoeg te beleven dus de komende tijd!