zoe-in-nederland.reismee.nl

Een maand in Nederland!

Afgelopen dinsdag 24 september was Zoé alweer een maand bij ons! De tijd is gevlogen en we hebben nog zo veel ideeën en plannen, hopelijk gaat het allemaal passen de komende maanden...

Het merendeel van de tijd besteedt Zoé zoals te verwachten aan school. Ze zit al goed in het schoolritme, het rooster is duidelijk en het digitale systeem dat de school gebruikt, kennen we inmiddels goed. Daarmee kun je het huiswerk, uitgevallen uren, lokaalwijzigingen en nog meer van dat soort praktische zaken bekijken. Hoewel Zoé geen smartphone heeft, zoals veel van haar schoolgenoten wel, begint ze langzaamaan te begrijpen dat het wel handig is dan regelmatig thuis met de laptop te kijken wat er zoal in het systeem staat. Het was even wennen, maar blijkt nu wel reuze handig.

Het vakkenpakket en daarmee het huiswerk is redelijk te doen voor Zoé. Eerlijkheid gebied ons te zeggen dat het allemaal niet zo makkelijk is als we vooraf voor haar gehoopt hadden. Haar niveau van Nederlands begrijpen en spreken blijkt in praktijk niet toereikend om het merendeel van wat er zoal in een les besproken wordt echt goed te begrijpen. Een deel van de vakken en stof heeft ze gehad omdat ze immers in België al eindexamen heeft gedaan, maar dat betekent geenszins dat het nu “een makkie” voor haar is. Ze komt regelmatig behoorlijk moe thuis omdat het zo intensief was om de lessen te volgen. Daarna moet ze dan nog wel aan de slag om de stof te herhalen, al dan niet met een woordenboek er bij. Het gaat gelukkig wel steeds soepeler, dus we hopen voor haar dat het langzaamaan makkelijker wordt. Het valt haar soms wat zwaar zo met school, omdat ze het liefst allemaal leuke dingen doet buitenshuis, in de natuur, op de fiets, wandelend, in de tuin. Maar ze begrijpt ook wel dat dit uitwisselingsprogramma draait om naar school gaan en het op die manier helemaal in het dagelijks leven opgaan.

Vanaf het moment dat het schooljaar begonnen was, merkten we dat Zoé’s Nederlands al gauw stukje bij beetje beter werd. Het spreken is nog steeds wel eens lastig, maar dat is denken we wel herkenbaar van zelf een vreemde taal leren of moeten toepassen: iets begrijpen is nog best te doen, maar als je het goed genoeg moet begrijpen om antwoord te kunnen geven en dan ook nog een antwoord moet formuleren, dat is andere koek. Zoé’s woordenschat breidt zich elke dag meer uit en we merken dat haar aanwezigheid op school daar veel aan bijdraagt in de breedte van onderwerpen.

Zoé heeft een “nieuwe woorden boekje” waarin ze regelmatig voor haar nieuwe woorden en hun betekenis opschrijft. Soms aan de hand van een thema of een bepaald vak dat ze op school gehad heeft, maar soms is het ook gewoon een mengelmoes van woorden die gedurende de dag of een aantal dagen voorbij zijn gekomen. Vaak nemen we de woorden samen door en werken we ook gelijk aan de spelling en uitspraak er van. Wel zo makkelijk en een gezellige bezigheid om samen te doen aan het einde van de dag.

Sociaal gezien valt het Zoé zelf nog wat tegen op school. Ze had gehoopt dat ze voor haar gevoel echt al vrienden zou hebben daar. Het lijkt ons nog wat vroeg na een kleine maand, temeer omdat de jongelui tegenwoordig al in de vijfde klas zo druk zijn ook met de voorbereidingen voor het eindexamen. Op zich praat Zoé tijdens pauzes en lessen natuurlijk wel met klasgenoten en met een aantal van de meiden duidelijk wat meer, maar toch mist ze nog een gevoel van vriendschap.

Ze heeft inmiddels wel al een schoolfeest meegemaakt en ze was toen door een klasgenootje uitgenodigd er na bij haar te slapen. Dat heeft Zoé gedaan en het was erg gezellig. Dat zijn toch best goede tekenen denken wij. Ook hebben we tegen Zoé gezegd dat ze best zelf initiatief mag tonen door iemand waar ze vaker contact mee heeft eens thuis uit te nodigen of te vragen of diegene bijvoorbeeld een keer mee naar de film wil. Ze gaat daar nog mee aan de slag en we zullen zien waar het toe leidt. We hopen dat ze op de plek waar ze het merendeel van haar tijd overdag door brengt uiteindelijk wel het gevoel zal hebben dat ze echt mensen kent en het gezellig heeft.

Naast school gaat Zoé tot nu toe wekelijks en vanaf deze week om de week naar scouting in een dorp verderop. De open avonden waar we vorige keer over schreven, zijn erg in de smaak gevallen. Inmiddels is Zoé ook al naar een verjaardagsopkomst geweest en deze week gaat ze voor het eerst mee boodschappen doen en koken voor de hele groep. Helaas hebben ze vanaf nu maar om de week opkomst, maar beter dan nooit!

Wat Zoé zo aanspreekt aan deze scouting groep is dat het 18+ mensen betreft, leuk voor haar omdat ze op school tussen alleen maar jongere klasgenoten zit, en dat deze mensen zelfde soorten interesses hebben, veelal op de natuur en buitenactiviteiten gericht. Zoé heeft er elke keer erg veel zin in om naar de opkomsten te gaan en zal de rest van haar verblijf officieel lid zijn van de groep. Inmiddels gaat ze er ‘s middags zelf met de bus naartoe en ‘s avonds halen wij haar met de auto op, omdat we dat zelf een prettiger idee vinden nu het zo vroeg donker is.

School en scouting zijn dus zo’n beetje de vaste elementen in Zoé’s leventje bij ons. Daarnaast proberen we haar in de weekenden en soms op een doordeweekse avond vanalles te laten zien van ons land, onze cultuur of andere speciale dingen. Zo gaat ze natuurlijk mee naar verjaardagen of een bakkie koffie ergens doen en hebben we in overleg met haar een aantal “excursies” gedaan op verschillende plaatsen in het land.

Maar het eerste heel bijzondere uitstapje dat we samen gedaan hebben, was naar het concert The Wall van Roger Waters. Wij hadden daar al maanden kaartjes voor, maar toen we haar de muziek hadden laten horen, was ze zo onder de indruk dat we dachten dat het echt wel een belevenis zou zijn als ze mee zou kunnen naar het concert. Zo gezegd, zo gedaan, gelukkig konden we nog een kaartje bemachtigen. En het was een schot in de roos. Natuurlijk is het een show met een superserieuze inhoud, maar het was prachtig en Zoé heeft er erg van genoten.

Verder zijn we inmiddels in onze eigen omgeving regelmatig op pad geweest, te voet of op de fiets. Daarnaast hebben verschillende familieleden ons rondleidingen gegeven: een dag in de stad Breda met een heerlijk diner bij de Griek als afsluiter, een logeerpartij met een middag Biesbosch en aansluitend een bezoekje aan een stadstuin waar groenten, fruit en kruiden worden gekweekt voor het restaurant en hotel dat daar bij hoort. Ook zijn we in dat weekend een ochtend op pad geweest om de molens van Kinderdijk te bekijken. En we hebben de eerste maand van Zoé’s uitwisseling gevierd door lekker uit eten te gaan bij ons favoriete Hollandse pannenkoekenhuis.

Voor de komende weken staat er onder andere een dag op het programma georganiseerd door Travel Active waarbij de uitwisselstudenten onderling gaan schaatsen in Utrecht. We zijn erg benieuwd naar de verhalen van de andere studenten als Zoé daar van terug komt. Ook is het over een paar weken herfstvakantie, dus dan hebben we nog wat extra dagen voor dagtripjes en speciale activiteiten in de omgeving en in en om het huis. En we willen we nog naar Amsterdam natuurlijk en nog 100.000 andere dingen... Volgende keer weer meer over onze uitstapjes en verhalen over hoe het gaat met Zoé’s Nederlands, school, scouting enzovoorts...!